میلگرد آلیاژی


فولاد به کار رفته در میلگرد آلیاژی چه چیزی است؟

همان‌طور که گفته بودیم، میلگردهای فولادی به ۲ نوع میلگردهای آلیاژی و میلگردهای غیر آلیاژی تقسیم می‌شوند. اصلی‌ترین تفاوت این ۲ نوع میلگرد هم به فولادهای به کار رفته در ساختار هرکدام آن‌ها مربوط می‌شود. برای مثال فولادهای آلیاژی برای ساختن میلگردهای آلیاژی به کار گرفته می‌شوند و معمولاً به تولید میلگردهای ساده منجر می‌شوند. در عوض، فولادهای غیر آلیاژی برای ساختن میلگردهای آجدار به کار گرفته می‌شوند و ساختاری متفاوت‌تر از میلگردهای آلیاژی دارند.
میلگردهای آلیاژی موجود در بازار هم‌اکنون از نوع Mo40، ST52 و ST57 هستند. بدیهی است که هرکدام از این میلگردها، از کاربردهای خاصی بهره‌مند شده‌اند و از هرکدام آن‌ها برای ساخت یک سازه خاص استفاده می‌شود.

 

میلگرد آلیاژی دقیقاً از چه چیزهایی ساخته می‌شود؟

این نوع از مقاطع فولادی با اضافه شدن فولاد آلیاژی و شمش تولیدی در عملیات نورد در قالب میلگردهای آلیاژی تولید می‌شوند و در نهایت برای سرد کردن، آن‌ها را در محیط آزاد قرار می‌دهند تا به آرامی خنک شوند تا در بازار آهن‌آلات به فروش برسند. پروسه سرد شدن میلگردهای آلیاژی تا قسمت مرکزی و سطح میلگرد از ویژگی‌های شیمیایی و مکانیکی یکسان و یکنواختی بهره‌مند شوند و در نهایت، استحکام و مقاومت بسیار بالایی را برای سازه‌های مختلف به ارمغان بیاورند.
میلگرد آلیاژی در صنایع مختلفی از جمله ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع از مقاطع فولادی به دلیل بهره‌مندی از ساختار مقاوم و مستحکم، بهترین گزینه برای به کارگیری در ساختمان منازلی است که در مناطق زلزله‌خیر احداث می‌شوند.

 

معرفی میلگرد آلیاژی ST52

معروف‌ترین و کاربردی‌ترین میلگرد از انواع میلگردهای آلیاژی، میلگرد ST52 است که به دلیل استحکام بسیار بالا، در صنایع پرخطر از جمله ماشین‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این میلگرد همچنین در صنایع دیگر از جمله ریل‌سازی و ساخت شاسی و دیگر قطعات مهم خودروهای سنگین استفاده می‌شود.
میلگرد ST52 معمولاً در شاخه‌های ۶ تا ۱۲ متری در قطرهای ۲۰ تا ۸۰۰ میلی‌متری ارائه و عرضه می‌شوند و می‌توان آن‌ها را در بازار آهن‌آلات ایران به راحتی تهیه کرد.

 

یک بحث تخصصی در رابطه با ساختار میلگردهای آلیاژی

میلگردهای آلیاژی موجود در بازار ایران و جهان از ۲ روش ساخت ترمکس و آلیاژسازی با درصد آلیاژ پایین ۸ درصد و بالای ۸ درصد تولید و عرضه می‌شوند. برای ساختن میلگردهای آلیاژی معمولاً از ۷ نوع آلیاژ استفاده می‌شود؛ این ۷ نوع آلیاژ شامل انواع زیر هستند:

• آلیاژ کروم دار
• آلیاژ وانادیم دار
• آلیاژ تنگستن دار
• آلیاژ منگنز دار
• آلیاژ کبالت دار
• آلیاژ نیکل دار
• آلیاژ مولیبیدن دار

میلگرد فولادی یا میلگرد آلیاژی

میلگرد آلیاژی یا میلگرد فولادی از محصولات صنعتی پرکاربرد در ایران و سایر نقاط جهان است. میلگرد های فولادی شامل ترکیبات آلیاژی و آهن هستند، که فولاد های Ck45، فولاد St37 و St52 از کم آلیاژ ها و فولاد ۱.۲۳۴۴ از پر آلیاژ های به حساب می آیند. میلگرد های فولادی در دو صورت شامل افزایش قیمت میشوند که این افزایش قیمت مربوط به ابعاد ریز و بسیار درشت است. فرآیند تولید این ابعاد کمی سخت تر از تولید میلگرد در ابعاد عادی است. میلگرد های فولادی در انواع مختلف و دسته های متفاوت عرضه میشوند. دسته هایی نظیر فولاد های سردکار، فولاد های گرمکار، فولاد های ساختمانی و … که شما برای کسب اطلاع از قیمت این فولاد های میتوانید از صفحه قیمت فولاد استفاده کنید.

میلگرد های فولادی امروزه در صنعت بسیار پرکاربرد هستند که در ساختمان سازی، خودروسازی، کشتی سازی، پتروشیمی، قالب سازی و … مورد استفاده قرار میگیرند. بسیاری از این گرد های فولادی در ایران تولید میشوند اما بسیاری از آنها در کشور های دیگر و با کیفیت بالاتر تولید میشوند اما به دلایل زیادی ار جمله تحریم ها واردات این فولاد ها بسیار محدود شده است. این محدودیت ها باعث افزایش قیمت فولاد در ایران شده است. با توجه به عدم ورود میلگرد های آلیاژی کارخانه جات و مهندسین برای خرید میلگرد فولادی از میلگرد های تولیدی در ایران استفاده میکنند.

یکی از کاربرد های میلگرد ها از جمله ck45 شافت هاست که در خطوط انتقال گاز و مایع فشار بالا، مخازن ذخیره‌سازی و مخازن تحت فشار مورد استفاده قرار میگیرد.

    مشاوره تلفنی