فولادهای ابزار سردکار اساساً فولادهایی با درصد کربن بالا هستند که عناصر آلیاژی نظیر تنگستن، منگنز، کروم و مولیبدن نیز در ترکیب شیمیایی خود دارند. فولادهای سردکار در قالب‌ها، تیغه‌های‌برش، ابزارهای شکل‌دهی، ماردون‌ها، برقوها و غیره که در آنها مقاومت سایشی و  چقرمگی مهم است بکار می‌روند. این دسته از فولادها قابلیت حفظ سختی در دماهای بالا را ندارند، اما در دماهای پایین از مقاومت به سایش بالایی برخوردارند. در ادامه چیستی این فولاد بررسی خواهد شد.

فولاد سردکار چیست

فولاد سردکار دسته‌­ای از فولادهای ابزار است که برای کاربردهای دما پایین طراحی شده‌­ است. بر مبنای استاندارد ISO 4957 دمای پایین برای این فولادها شامل کاربردهایی است که در آن­ها دمای سطح ابزار زیر ℃۲۰۰ حفظ می‌­شود.

این فولادها شامل فولادهای ابزار سردکار کربنی (غیرآلیاژی) و فولادهای ابزار سردکار آلیاژی هستند. مشهورترین خانواده فولادهای ابزار سردکار آلیاژی، فولادهای سردکار پر کربن پر کروم یا خانواده D در دسته­‌بندی AISI هستند که با عنوان فولادهای SPK نیز شناخته می­شوند.

انواع فولاد spk | انواع فولاد ابزار سردکار

انواع فولاد spk  طبق دسته‌بندی AISI  عبارتند از ۱- سخت شونده در روغن ۲. سخت شونده در هوا ۳. نوع پرکربن و پرکروم

فولادهای ابزار سردکار سخت شونده در روغن

این دسته از فولادها سختی بالا و مقاومت به سایش خود را از کربن بالا و محتوای نسبتا پایین عنصر آلیاژی بدست آورده اند که طبق دسته بندی AISI با O نام گذاری می‌شوند.

  • نوع O۱  شامل کروم، منگنز و تنگستن می‎‌باشد
  • نوع O۲ آلیاژ منگنز دار می‌باشد
  • نوع O۶ شامل منگنز، مولیبدن و سیلیسیم
  • نوع O۷ شامل کروم و منگنز که این گرید در مقایسه با نوع ۱ شامل تنگستن بیشتر می‌باشد.

فولاد ابزاری سردکار

فولاد ابزاری سردکار در حکاکی، قالب های توخالی کردن و شکل دهی و ابزارهای اندازه گیری کاربرد دارد. از مزایای این فولادها قابلیت شکل دهی در دماهای پایین بوده و قبل از رسیدن به دماهای خیلی بالا دچار تغییر شکل می شوند. هم چنین به دلیل بالانبودن دمای قابل تحمل فولاد سردکار ، زمان تولید و تغییر شکل این فولاد از دیگر فولادها کمتر است.

قیمت فولاد ابزاری سردکار

قیمت فولاد ابزاری سردکار معمولا از فولادهای دیگر ارزان تر است. دلیل ارزان بودن مقاومت کم به دلیل وجود کربن زیاد این فولاد است.به همین دلیل در دماهای بالا در حین ساخت، ممکن است دچار تغییر شکل شده و نمی توان جایگزین فولادهای مقاوم در برابر حرارت باشد.

تسمه ابزاری سردکار

تسمه ابزاری سردکار جزیی از فولادهای همه کاره قرار می گیرد. در این فولادها با اضافه کردن عنصر مولیبدن، سختی فولاد افزایش می یابد. هم چنینی در صنعت ساخت فولاد با ترکیب کربن با منگنز،دمای قابل تحمل فولاد را پایین آورده در نتیجه زمان و انرژی لازم در تولید آلیاژ را کم می کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر یا مشاوره برای خرید انواع فولاد سرد کار و استعلام قیمت فولاد سردکار با شماره های درج شده در سایت کلید فولاد تماس بگیرید.

میلگرد ابزاری سردکار

میلگرد سردکار سختی ، مقاومت به سایش و سختی پذیری بالایی در دمای پایین دارد. از این رو از میلگردهای ابزاری سردکار در شرایط با دمای پایین استفاده می گردد و غالباً جهت ساخت ابزارها کاربرد دارند. میلگردهای ابزاری سردکار ، پرکربن بوده و سختی بالایی دارند و در طول عملیات حرارتی نیز پایداری مناسبی از خود نشان می دهند.