آلیاژ اسپیکا

فولاد SPK چیست و چه مشخصات فنی دارد؟

فولادهای ابزار دسته‌ ای از فولادهای کربنی و آلیاژی هستند و از ویژگی‌ های بارز این دسته از فلزات میتوان به ‌سختی، مقاومت در برابر ساییدگی، استحکام و مقاومت در برابر نرم شدن در دماهای بالا اشاره کرد. فولادهای ابزار شامل عناصری می‌ شوند که در تشکیل کاربید مؤثر هستند. برخی از این عناصر عبارتند از: کروم، وانادیوم، مولیبدن و تنگستن.

فولاد ابزار SPK نیز نمونه‌ ای از فولادهای ابزارند که توسط شرکت بوهلر (BOHLER) نامگذاری شده و برای مصارف گوناگون در نظر گرفته می ‌شود. این فولاد ابزار دارای سه نوع مختلف می ‌باشد: SPK NL، SPK و SPK R. در آخرین به ‌روزرسانی شرکت، نام فولاد ابزار SPK به K100 تغییر پیدا کرده است. فولادهای ابزار SPK NL و SPK R نیز به ترتیب با نام‌ های جدید K110 و K107 شناخته می ‌شوند. در این مطلب به بررسی فولاد SPK یا همان K100 و ویژگی ‌ها و ابزار آن خواهیم پرداخت.

فولاد SPK چیست و چه مشخصات فنی دارد؟ - شرکت صنایع آهن و فولاد آرتاویل ساخت

فولاد SPK یا K100 چیست ؟

فولادهای ابزار کار سرد به سه دسته کلی تقسیم می ‌شوند: نوع O (سخت شونده در روغن)، نوع A (سخت شوند در هوا) و نوع D (فولاد پرکربن – پرکروم). فولاد SPK در دسته فولادهای ابزار پرکربن- پرکروم قرار دارد و به همراه فولاد ابزار SPK R در دسته D3 جای گرفته است. ترکیب شیمیایی فولاد ابزار SPK بر اساس شرکت بوهلر شامل ۲% کربن، ۰.۲۵% سیلیسیم، ۰.۳۵% منگنز و ۱۱.۵% کروم است. با این ‌حال، استانداردهای دیگری نیز در ترکیب شیمیایی این نوع فولاد ابزار در نظر گرفته می‌ شوند. برای مثال، بر اساس استاندارد DIN، ترکیب شیمایی SPK برابر است با: ۱.۹-۲.۲% کربن، ۰.۲ تا ۰.۶% سیلیسیم، ۰.۲ تا ۰.۶% منگنز، کمتر از ۰.۰۳% فسفر، کمتر از ۰.۰۳% گوگرد و ۱۱ تا ۱۳% کروم.

ویژگی ‌های فولاد SPK

  1. مقاومت خوب در برابر ساییدگی و مقاومت فشاری بالا

  2. مقاومت در برابر تغییر شکل در دماهای بالا

  3. سخت شدگی مناسب

کاربرد فولاد ابزار SPK

فولاد ابزار SPK کاربردهای فراوانی در صنایع مختلف دارد. با این ‌حال، مقاومت بسیار بالای SPK در برابر ساییدگی و سختی قابل‌ توجه، این فولاد را به گزینه ‌ای مناسب برای ساخت تیغه‌ های برشی، قالب‌ های مختلف شکل ‌دهی و ریخته‌ گری و همچنین قالب لوله، سنبه و غیره تبدیل کرده است. علاوه بر این از فولاد ابزار SPK برای تولید حدیده، قیچی‌ های برش مخصوص ورق ‌های نازک، ابزارهای پردازش سنگ، چاقوهای مخصوص کاغذ و پلاستیک، ابزار خانگی، قالب پیانو، چرخ ‌های آسیاب و به‌ طور کلی، ابزار کار سرد استفاده می ‌شود.

    مشاوره تلفنی